Black Friday, nazywany inaczej wielkim świętem zakupów i wyprzedaży, z każdym rokiem robi się coraz bardziej popularny również w Polsce. Skąd wziął się ten zwyczaj, co to jest i co oznacza "Black Friday"?
Black Friday to zapoczątkowane pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych "święto zakupów", czyli moment, kiedy tłumie klienci ruszają do sklepów zarówno tych prowadzonych online jak i stacjonarnie. Historia związana z tym dniem została zapoczątkowana przez parady organizowane na ulicach miast z okazji Święta Dziękczynienia, upamiętniającego pierwsze siedemnastowieczne dożynki w USA. Ponieważ jest to symboliczny i bardzo ważny dzień dla wszystkich Amerykanów, organizowane na drogach przemarsze miały na celu wspólne uczczenie go w radosny sposób.
Dlaczego ten dzień określa się kolorem czarnym?
W mediach termin Black Friday został użyty po raz pierwszy w 1981 r. Etymologii tego terminu szuka się m.in. w tym, że kolor czarny jest kolorem atramentu, którym księgowi oraz sprzedawcy zaznaczali w swoich księgach zysk, czerwony oznaczał stratę. Takie pochodzenie wydaje się całkiem przyjemne – czarny jest zatem kolorem powodzenia! I tego spodziewają się zarówno handlowcy, jak i klienci.
W 2023 r. Czarny Piątek wypada 24 listopada. Data ta rozpoczyna liczne wyprzedaże, korzystne promocje, podczas których produkty można nabyć nawet po bardzo dużej obniżce. Dla klientów jest to więc czas polowań, wyszukiwania upragnionych przedmiotów, sprzętów, odzieży itd. Oczywiście liderem są tutaj Stany Zjednoczone – gdzie konsumenci potrafią ustawiać się w kolejkach już kilka dni przed wyznaczoną datą, a promocje są najwyższe.
Black Friday w Polsce wciąż nie jest tak spektakularny jak za oceanem. Ale nasz rodzimy kraj zaczyna czerpać dobre wzorce i z roku na rok można znaleźć niespotykane jak dotąd obniżki cen. Prowadzenie sklepu internetowego czy sklepów stacjonarnych wymaga podążania za trendami, a współcześni klienci w Polsce coraz częściej oczekują zniżek na Czarny Piątek. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że dzień ten jest niesamowitą okazją do promocji i przyciągnięcia nowych klientów!
CZARNY PIĄTEK – ILE TRWA?
Wbrew nazwie często Czarny Piątek nie trwa tylko jeden dzień. Niektóre sklepy rozpoczynają promocje znacznie wcześniej i przedłużają je na kolejne dni – na cały weekend lub nawet tydzień. Efektem tego jest np. tzw. Cyber Monday. Tutaj wyprzedaże obejmują głównie sklepy internetowe. Ale tak naprawdę każdy przedsiębiorca w branży handlowej samodzielnie wyznacza terminy oraz obszary, w których proponuje produkty po obniżonych cenach.